Восьмого травня 1945 року німецька делегація підписала акт про беззастережну капітуляцію Німеччини, яка перебувала у стані війни з 54 країнами світу. Перемога над нацизмом коштувала Радянському Союзові понад 30 мільйонів життів. Третина загиблих припадає на Україну. (Такі твердження московських істориків…). Це лише «суха» статистика, яка не здатна передати масштаб трагедії: десятки зруйнованих міст, тисячі осиротілих дітей, мільйони людей, що втратили домівки…
Перші двадцять повоєнних років про ветеранів майже ніхто і не згадував. Але 1965 року з метою політико-ідеологічного “цементування” суспільства
культ Перемоги був відновлений. 8 травня в Україні запроваджується нова пам’ятна дата – День пам’яті та примирення. Указом президента встановлюється «вшанування подвигу українського народу, його визначного внеску у перемогу Антигітлерівської коаліції у Другій світовій війні, висловлення поваги усім борцям проти нацизму, увічнення пам’яті про загиблих».
У Львівському музеї історії релігії з нагоди 70-ї річниці закінчення Другої світової війни відкривається виставка «День пам’яті про «День Перемоги». «Пам’ять про перемогу «радянського народу» над «фашистами» стала одним з основних стовпів радянської системи, символом її торжества, – розповідає автор виставки Надія Полянська. – Виставка складається з трьох частин. Це музейні пам’ятки – оригінальні графічні і живописні роботи художників, а також репродукції, плакати, листівки, що були створені саме в радянський період, здебільшого в період брежнєвського «застою», і відображають події Другої світової. Ці речі були частиною творення культу Перемоги. Проте існувала й існує інша історична пам’ять, де комунізм і нацизм вважались однаково злом».
Матеріали двох наступних комплексів висвітлюють боротьбу за легалізацію Української греко-католицької церкви. На виставці представлено художні твори Йосипа Терелі, дисидента, яскравого борця за національні та релігійні права українців. Його батьки були комуністами, а сам Тереля провів 23 роки у тюрмах і таборах. Є в експозиції речі священика Володимира Палчинського, які він використовував у 1970-х роках під час богослужінь, коли УГКЦ була у підпіллі. Це валізка з культовими речами: єпитрахиллю, чашею, дискосом. Є також його спогади про Другу світову війну.
«Наша експозиційна розповідь – це, насамперед, нагадування про те, що кожна війна завжди завершується перемогою, і цього разу вже від нас залежить, яка це буде перемога: перемога людей чи перемога системи», – наголошує Надія Полянська.
Урочисте відкриття виставки «День пам’яті про «День Перемоги» відбудеться у п’ятницю, 8 травня, о 15 годині у Львівському музеї історії релігії, що на площі Музейній, 1.

Олена Малюга, Ірина Цебенко. – наукові працівники

Львівського музею історії релігії
телефони: (38032) 235 61 00, 235 70 07, 26148 22

Додати коментар

Будь ласка будьте ввічливими. Адміністрація залишає собі право видаляти коментарі. А також не гарантує надання відповіді на коментарі.


Захисний код
Оновити