Виставки – 2006 рік

Народна ікона Буковини

27.04 – 28.05.2006

Інститут колекціонерства мистецьких пам’яток при Науковому товаристві імені Т. Г. Шевченка у співпраці з Музеєм історії релігії презентував виставку “Народна ікона Буковини”, яка продовжила започатковану 2005 року серію української хатньої народної ікони з приватних збірок. Були представлені твори з колекцій О. Валька, Т. Лозинського, Р. Петрука, О. Романів-Тріски, А. Цибка, Л. Яремчука.

Вперше експонувалася така численна збірка, близько шістдесяти образів Буковинського краю, яка дала можливість ознайомитись із широким діапазоном творів українських малярів-іконописців як на дереві, так і на склі. Більшість ікон – це нові надходження львівських колекціонерів, вони придбані від посередників і тому точного місця походження не зафіксовано.

Хатня народна ікона ХІХ ст. – явище загальноукраїнське. У кожній області України до 1920-х рр. оберегами в сільських хатах були “образи” (у західних регіонах) та “боги” (у східних). З другої половини ХІХ ст. на Покуття, Гуцульщину, Буковину поширюється модна на той час в Європі техніка малярства на склі – народні майстри створюють неповторні зразки власної інтерпретації іконографічних сюжетів. Натомість в інших місцевостях продовжують традиційно малювати на дереві, рідше на полотні.

Виставлені твори, як на дереві, так і на склі, об’єднані стилістичною єдністю і створюють великий регіональний блок, який має внутрішні відмінності. Простежується тематична однорідність, найпоширеніші сюжети – це Розп’яття з Богородицею та св. Миколаєм, св. Константин та Олена, св. Варвара, св. Параскева, св. Юрій, св. Ілля.

Краса ікони – це прояв краси духовного світу, світогляду народного маляра, це його індивідуальне та неповторне бачення поширених у народі християнських мотивів.

Репресована церква

Київ 3.03 – 5.03.2006
Львів 10.03 – 25.04.2006

Третього березня 2006 року в культурно-мистецькому центрі Національного університету “Києво-Могилянська академія” відбулося відкриття виставки “Репресована Церква”, присвяченої 60-річчю початку масових репресій комуністичної влади проти віруючих і церкви в Західній Україні.

Виставку підготовлено Львівським музеєм історії релігії. Крім музейних колекцій, на виставці представлено матеріали з Архіву Інституту історії Церкви Українського католицького університету, “Студіону”, Музею сакрального мистецтва Львівської духовної семінарії Св. Духа УГКЦ.

Виставку було відкрито в рамках Міжнародної наукової конференції “Насилля влади проти свободи сумління: репресивна політика Радянської держави щодо християнських церков та віруючих (ідейні засади, механізми реалізації, історичні наслідки)”. Учасниками конференції були провідні наукові працівники Києва, Москви, Львова, Любліна, Полтави, Запоріжжя, Санкт-Петербурга, Ужгорода та ін. У конференції брав участь Блаженніший Любомир кардинал Гузар, Верховний архієпископ Києво-Галицький, громадські та церковні діячі України.

Виставка “Репресована Церква” демонструвалась у виставковому залі Львівського музею історії релігії з 10 березня 2006 року.

Політика. Карикатура (Олег Смаль)

20.12.2005 – 20.02.2006

Така назва виставки, що розмістилась у виставковій залі Львівського музею історії релігії. Її автор – Олег Смаль, людина неординарна, зі своїм особливим баченням реалій життя.

Тонкий психолог і влучний творець, він завжди знаходить поживу для творчості; чи це період кумачевого кольору, чи оранжевого й голубого, – тем завжди вистачає.

Співпрацював з виданнями “KYIV POST” “Кореспондент”, “Бізнес”, “Українське слово”. Зараз свої карикатури та статті з питань мистецтва, культури, архітектури, історії постійно публікує в газетах “Дзеркало тижня”, “Свобода”, “Народна газета”, “Телекритика”. Опубліковано понад п’ять тисяч робіт.

Олег Смаль у постійному творчому пошуку, а географія його творінь – цілий світ. Звідси – й участь у міжнародних конкурсах і виставках карикатури в Бельгії, Італії, Південній Кореї, Болгарії, Польщі, Росії, Франції, Туреччині, Японії і, звичайно, Україні.

Найвизначнішою відзнакою своєї творчості Олег Смаль вважає позов на політичну карикатуру до Шевченківського суду м. Києва на суму більше як 120 мільярдів гривень (це, на той час, три державних бюджети України). Набагато приємнішим для митця є те, що його роботи експонуються в багатьох музеях та галереях світу. Є вони й у приватних колекціях видатних людей, зокрема в Романа Віктюка, Станіслава Лема, Юлії Тимошенко.

Виставка, присвячена 250-річчю від дня народження Антона Ангеловича

8.04 – 25.04.2006

Восьмого квітня у Львівському музеї історії релігії відбулося відкриття виставки, присвяченої 250-річчю від дня народження Антона Ангеловича (14.04.1756 – 9.08.1814), митрополита Галицького, архієпископа Львівського, єпископа Кам’янецького.

Текст присяги, складеної Перемиським єпископом Антоном Ангеловичем папі Пію VII у зв’язку із призначенням його митрополитом Галицьким. Львів, березень 1807 р.Грамота, якою львівський, вірменський митрополит Яків Туманович відзначив заслуги о. д-ра Антона Ангеловича, ректора Генеральної семінарії у Львові. 1794 рік.

Благословив виставку і подякував науковим працівникам музею та всім, хто долучився до підготовки виставки, Львівський архієпископ Високопреосвященніший Ігор Возьняк. Він висловив надію, що музей і в майбутньому плідно співпрацюватиме з Львівською архієпархією, зокрема у відзначенні наступного року 200-річчя відновлення у Львові Галицької митрополії УГКЦ.

У виставці представлено оригінальні грамоти з колекції Центрального державного історичного архіву у Львові; ікони, портрети, гравюри та інші матеріали з колекції Львівського музею історії релігії, відділу мистецтв Наукової бібліотеки імені В. Стефаника НАН України, Національного музею імені митр. Андрея Шептицького та Історичного музею у Львові.

Є на світі казка

31.05 – 01.08. 2006

На виставці експонувались творчі роботи дітей гуртка образотворчого мистецтва “Бджілка”, який успіщно працює при Центрі дитячої та юнацької творчості Сихівського району міста Львова. Вік експонентів, які презентували на виставці своє малярство на склі, акварель, пастель – 4-8 років. Серед них дипломанти VII Міжнародного конкурсу образотворчого мистецтва (Польща, м. Ченстохова).

Виставка відбулася у рамках відзначення Року захисту духовного світу дитини, який був проголошений усіма християнськими церквами України на підтримку державної ініціативи про відзначення 2006 року як Року захисту прав дитини.

Гармонія землі

3.11 – 12.11.2006

Свідченням взаємозбагачення і гармонізації національних культур стала виставка живописних творів митців Львова, організована Українським товариством російської культури імені А. Сахарова, що відкрилася 3 листопада. Представлені на ній художники – учасники багатьох виставок в Україні і за її межами.

Лірично піднесена й одухотворена Роксолана Прийма-Таміола, багатограння творчість знайома шанувальникам із багатьох персональних і групових виставок.

Відомий своїми творами в Україні і за її межами Анатолій Буличов. Зустріч з його творами – завжди свято для глядачів і поціновувачів мистецтва.

Романтичне сприйняття світу, тонкий колорит властиві творам Володимира Бацвина. Атмосферою гармонії та ностальгії сповнені мотиви рідного краю. Його творчість пов’язана з духовністю, любов’ю до України, народу та традицій.

“По тернистому шляху з Ісусом”

Виставка, присвячена 120-річчю Церкви адвентистів сьомого дня в Україні

24.11 – 17.12.2006

На виставці представлені унікальні фотографії лідерів та перших громад адвентистів, зокрема громаади села Бердебулат, яка була утворена 1886 року в Криму. Окрім матеріалів із життя церкви на території України, подається матеріал про перших лідерів – піонерів адвентизму в США та Європі (У. Міллер, Е. Уайт, М. Чеховський, Л. Конраді). Особливо цікавими фотографіями з життя церкви представлений міжвоєнний період (1920 – 1940 рр.). Серед них – молитовний будинок у селі Пожарки Рожищанського району на Волині, який був місцем проведення конференцій Східно-Польського об’єднання (будинок був спалений комуністами 1952 року), фотографії, в яких показано різні обряди церкви, зокрема хрещення та музично-хорове служіння того часу, фотографії членів громад, учасників конференцій та їхніх лідерів (Август Лідке, Карл Бартель, Йосип Зелінський). Особливе місце на виставці відведено матеріалам щодо діяльності пастора Андрія Мащака, походженням із села Лопушниця Перемишльського повіту (тепер Старосамбірський район), який був викладачем богословської семінарії в Бєльсько-Бяла, Польща. Його творчість представлена в книгах та збірках віршів. Цікавими є також фотографії, які розповідають про роботу літературних місіонерів-книгонош. Окрім фотографій, експонується багато релігійної літератури, церковних документів та сакральних речей.

На виставці також представлені матеріали репресій радянської влади проти Церкви АСД та окремих віруючих, релігійна література, яка видавалась нелегально. Важливе місце на виставці займають речі, які висвітлюють віровчення та обряди церкви, зокрема десятислівний Божий Закон, культові предмети для обряду Господньої Вечері, одяг для хрещення.

Українські колекціонери. Іван Гречко

28.09 – 31.10.2006

Така назва виставки та першого альбому із серії «Українські колекціонери», презентація якого відбулась у музеї і який став кульмінацією великої збирацької праці Івана Гречка.

Патріарх колекціонерів українського сакрального мистецтва Іван Гречко у складний для українства час – 50 – 60-ті роки – зібрав і зберіг унікальні твори народного та професійного мистецтва. Серед експонатів – живопис Володимира Патика, Романа Сельського, Марґіт Сельської, Зеновія Флінти, Софії Караффи-Корбут, скульптура Ярослава Мотики, художнє дерево Андрія Оверка, старовинні дерев’яні хрести, предмети побуту та кераміка з Покуття. Родзинкою колекції є чи не найбільша в Україні збірка гуцульських ікон на склі середини ХІХ – початку ХХ століття.

Цікаво, що Іван Гречко не веде жодної картотеки. Він і досі пам’ятає історію кожного твору, кожної сорочки, кожного глечика. Він пам’ятає, в кого що виміняв, у кого що і за якою ціною придбав, де ночував, скільки і з ким розмовляв.

Реставрація музейних скарбів 2006

У виставці відреставрованих творів сакрального мистецтва свою роботу, виконану під керівництвом Галини Петрівни Скоп, представили такі учасники:

1. Ольга Боринець

“Покрова – Мізерикордія”, кін. ХVІІІ ст. Ікона, дерево, темпера, різьблене поліхромоване обрамлення.
“Апофеоз Богородиці”, 1797 р. Картина, полотно, олія.
“Непорочне зачаття Богородиці, святий Андрій Первозваний”. Феретрон. Сосна, лип, темпера.

2. Ольга Гарбуз

“Свята Тетяна, святий великомученик Дмитрій, свята Акиліна”, кін. ХІХ ст. Ікона, дерево, темпера.
“Франсуа Ксав’є”, ХVІІІ ст. Картина, полотно, олія.
“Христос-Вседержитель”. Полотно, олія.

3. Юля Галан

“Святий Миколай” з металевими шатами, кін. ХІХ ст. Ікона, дерево, темпера, мідь, посріблення.
“Святі Йоаким і Анна”. Картина, полотно, олія.
“Благовіщення”. Вівтар. Сосна, липа, темпера.

4. Марія Римар

“Володимирська Богородиця”, кін. ХІХ ст. Ікона, дерево, темпера.
Епістилій “Святий Миколай, розп’яття Ісуса Христа, Богородиця”, 1851 р. Картина, полотно, олія.
“Введення Богородиці в храм”. Вівтар 146 х 103. ікона. Липа, темпера.